Thursday, May 5, 2011

7 bulan tanpa chenta. (eew, geli plak rasa nak sebut.)

hidup aku sekarang nak kata ok sangat pun tak, trok tu pun tak jugakla.
tapi mungkin sedikit better la dari keadaan aku yang sebelum ni. kot. ok,syukur.
cuma kalau kenang² balik semua yang aku lalu sebelum aku boleh sampai tahap ni, perit!

satu masa dulu, setiap inci jiwa aku ni penuh sesak kot dengan perasaan marah.
aku siap cuba nak benci perasaan snirik supaya luka² dalam hati ni cepat sembuh.
tapi lawaknya aku cuma end up jadi sejenis manusia yang sangat pemarah.
keje nak marah tak tentu hala, sentap memanjang, pastu maki semua orang.
lukanya tak jugak sembuh². lagi berbirat rasa dia ada ar. pedihhhh jek.
dengan apa benda semua serba tak kena, pastu lak serba menyakitkan hati. huh.
api balas dengan api, mana mungkin boleh surut api yang dah sedia ada, kan?
maka itulah hasilnya kalau terlampau berkeras memaksa hati untuk membenci.

lepas aku dah mula penat cuba nak ubah rasa sayang jadi benci,
aku lama kelamaan da mula sedar akhirnya yang aku sebenar²nya,
tak mungkin mampu benci benda yang pernah jadi sebahagian dari hidup aku.
tak mungkin mampu benci benda yang satu masa dulu pernah bahagiakan aku.
buat penat jela aku nak cuba benci sampai aku duk jadi pemarah sangat tuh.
naseb baek lepas masa pun da banyak berlalu, marah aku pun dah banyak surut.
bila marah dah mula surut, sakit tu pun dah takdela rasa sangat dah pun. 
cumanya rasa tak syokla duk balik² teringat benda feeling² macam ni.
tapi nak benci tak mampu. nak berhenti teringat lagilah tak mampu.
last² pujuk hati snirik jugak jelah yang mampu aku buat.
hakikatnya manusia ni kot mana² pun nanti balik cari tuhan jugak.
sama jugak dengan takdir, kot mana² pun akhirnya kena pasrah dan terima jugak.
so sekarang, untuk sejukkan hati aku, aku pakai taktik pesan kat diri snirik lak.
aku akan tarik nafas dalammmmm², pastu aku akan ingatkan diri aku,
 "mungkin ini bukan apa yang ko mintak, tapi mungkin inilah sebenarnya apa yang ko perlu."
sambil duk pujuk hati, aku doa jela semoga aku dapat lupakan semua benda yang dah jadi.
penat lah kot kalau asyik duk teringat jek kan? nak keje pun susah asyik duk pikir bukan².
so tiap² hari lah aku doa supaya esok pagi aku bangun, aku dah tak ingat dah semua ni.

sekarang masuk 7 bulan masa dah berlalu,
aku lupa tak dengan apa yang dah jadi? sah²la TIDAK.
so last² aku juga dah sedarlah akhirnya bahawa aku sebenarnya,
juga tak mungkin mampu lupa apa yang pernah jadi dalam hidup aku.
apatah lagi benda yang pernah jadi sebahagian dari hidup aku,
apatah lagi benda yang pernah satu masa dahulu membahagiakan aku.
(keh keh keh~ gelakkan diri snirik.)
kadang² tengah duk lepak ramai² tu, wujud rasa tak kena macam kurang sorang.
betapa aku masih ingat sebenarnya macam mana perasaan masa selalu duk lepak sama².
kadang² kalau aku pikir² balik, ada bahagianya jugak dalam teringat² ni. tak perlu pun lupa.
cumanya disebabkan nak terima yang benda da jadi macam ni tu pun da cukup perit,
mungkin sebab tu aku prefer untuk lupakan jek semuanya termasuklah yang indah tu skali.
tapi prefer tak prefer, kena terima jela hakikat yang biarlah 8 tahun dah berlalu sekalipun,
aku tetap akan ingat dan tetap akan rasa perit untuk terima yang benda da jadi macam ni.
sape jek yang boleh terima dengan hati terbuka kalau tuhan nak bagi rasa susah?
tak ada lagi rasanya orang yang boleh seronok jek terima perpisahan. ada ke? gila.
tapi just like anybody else, aku takde pilihan melainkan akur dengan aturcara tuhan.
hidup ni kan, kita hanya mampu merancang tapi hanya Dia yang berkuasa menentukan.
so aku dah tak lagi doa supanya aku mampu benci atau aku mampu lupa,
aku cuma doa semoga dalam setiap perancanganNya yang akan datang,
akan bawak semakin banyak hikmah yang akan ubah rasa perit ni kepada bersyukur.
but still, aku tetap cuba mengelak untuk ingat pada benda yang dah lepas².
walaupun aku tahu untuk melupakan tu satu benda yang almost mustahil,
cuma aku rasa lebih baek aku avoid dari still dikaitkan dengan 'suatu yang pernah'.
sebab tak ada untungnya pun dari masih libatkan diri dengan benda yang dah lama berlalu.
hidup kalau nak maju ke depan, tak bolehla asyik nak toleh ke belakang.

in life, you don't always get what you want.
but a gud friend of mine once told me before that 
"good things happens to those who waits. patiently."
dan sampai sekarang aku masih berpegang teguh dengan kata² tu.
sebab di saat yang aku terpaksa redha dengan hakikat yang aku tak boleh atur apa aku nak,
at least aku boleh berharap untuk dapat yang terbaek dari keadaan yang bukan aku aturkan.
tak mungkinlah Dia sekejam tu untuk jadikan keperitan aku sebagai 'saja suka² punya keje'.
so i'm just gonna wait. patiently. with pleasure^^,

beauty is how you feel inside~

0 comments:

Post a Comment