Saturday, May 14, 2011

DC Cupcakes. This is serious biznez!

pernah tengok rancangan tv nama DC Cupcakes tak?
sesape yang ada astro tu rasanya kompem at least penah dengar punyalah.
nama kedai dia actually is Georgetown Cupcakes, situated in Washington DC.
pengusaha dia ialah 2 orang adik beradik - Sophie and Katherine.
kedai dia cuma jual cupcakes semata². A cupcakery more exactly.
kedai dia tak besar mana pun, pekerja pun tak sampai 10 orang.
but they manage to sell about 5000 cupcakes EVERYDAY.
lagi mantap, diorang ni siap ada lab untuk tryout new recipes apa sume. pergh.
kedai dia tiap² hari akan ada barisan panjang luar kedai semata² nak beli cupcake.
sampai akhirnya tahap feymesnya kesedapan cupcake ni sampai jadi show kat tv.
for someone who loves baking cakes and stuffs like this, seriously akan rasa teruja gila.
that day aku balik rumah abang aku kat kemaman, tv memang almost 24hours baking shows.
abang aku, akak ipar aku, and aku sekali, memang suka baking² dan makan benda² macam ni.
rasanya ada dalam 4,5 kali jugak lah kami bincang pasal nak bukak bakery satu hari nanti.
tapi kalo aku bukak bakery, memang aku nak buat cakes and cupcakes sahaja.
sebelum tu kena pegi belajar dulu skill² dan resipi² yang power, baru boleh cipta nama gak.
to have our own bakery, it would be a dream come true beb. I am damn serious guys!
ikot hati aku, nak aje aku paksa adik aku tu amik course culinary, boleh join sekali nanti.
aku ni dah 24, habis belajar dah 25. kalau nak sambung amik culinary 2,3 tahun plak, mati!
tapi adik aku bukan jenis minat sangat baking² segala benda jadah ni. laen jadinya kang.
habis belajar nanti, terpaksa aku cari masa attend classes and buat plan on how to start.
otak da puas duk mentelaah kat universiti ni, ini yang tak sabar nak start bisnes nih. hish.
asyik² duk godek buku² engineering jek. nak gak merasa godek buku² resipi lak pasnih.

meh nak tengok gambar DC cupcakes buat pembakar semangat sikit. cewah! =P

feymes gila kentang woo.

DC cupcakes da setaraf Big Apple kat tempat kita.

royal wedding punya tempahan kau!

pasnih ley ar wat 'Just Desserts' punya boxes lak. eceh!

diorang memang da feymes gaban da skang.
masuk tv, masuk magazines, masuk talk sana sini.
padahal pakai resipi nenek dia jek pun. takde amik² course jadi chef ni pe sume.
orang lagi minat nak tanya diorang ni apa tips² baking dari tanya kat chef. nah tengok!



0 comments:

Post a Comment