Tuesday, January 11, 2011

Barang baek!

kalo zaman aku skolah rendah dulu, 
feymes gile dak² beli plastik keras yang orang wat cover binding tuh,
potong jadi 2 keping pastu selit kat tudung jadi pengeras.
kononnya nak kasik bentuk tudung tu cantikkkk jek bulat.
takdela dia kerepot sana kerepot sini.
sekarang ni takyah da nak susah² sebab orang da wat tudung ekspress.
beli memang da siap ada plastik keras tu kat dalam.
mostly dak² skang suma mak bapak belikan yang tu jek.
takde la kena susah² beli, potong pastu selit² macam zaman aku dulu. =.="

credits to google image.

comel jek adik ni pakai tudung kan?
dulu sebelum wujud tudung ekspress ni,
dak² pakai tudung, takyah cakap la serabai dia kau!
kalo tak senget benget apa segala memang tak sah.

tapi tak semua orang muka dia ngam pakai tudung ekspress ni.
yang tak ngam ni biasanya yang muka chubby² skit dan berbentuk bulat. (macam aku)
sebab cutting kat muka tu agak mendedahkan pipi² yang tembam ni.
hasilnya muka yang da bulat akan nampak lebey bulat.
so kami ni lebey prefer tudung empat segi yang biasa tu.
sebab tudung ni dia bila pakai, dia cover tang pipi gebu tuh.
even sedikit leceh tapi apa boley buat, yang ni jek yang seswai.
*jeles tol ngan orang²muka kurus pastu panjang² nih!*

macam kes aku,
aku sebenarnya takdela rasa pakai tudung kain bawal yang biasa tu leceh sangat.
lipat dua, sarung, buh pin tudung pastu selimpang kat bahu. simple jek.
cuma tang kat muka tu jek kadang² stengah jam nak setting.
kalo ada salah iron sikit, memang toksah harap la bentuk dia nak jadik.
pastu berkat menimba ilmu tambahan *eceyh!*.
aku blajar lak dari member² method sapu lilin kat tudung area muka tu pastu iron.
area tu akan jadi keras sikit so dia senang nak bentuk kat muka.
tapi akibat buh lilin ni, lama² tudung akan rosak.
pun pening gak tang tuh!
takkan la aku nak buat macam zaman kecik² dulu beli pengeras buh kat tudung kot!

dan akhirnya aku da jumpa da pun penyelesaiannyaaaa..
konsep dia sama jek. (kasik keras tudung area muka)
tapi barang ni memang barang baek punya!
disebabkan aku tengah baek ati,
jadi aku pun nak kongsi la tips ni ngan korang..
(tips ke? info lah!)

taraaa!!!

KIWI Kleen Fabric Starch!!

ni la barangnyaaa..
siap ada perisa/bau lemon lagi.
sangat wangi dan sangat berkesan.
cara pakai pun senang jek.
ko spray jek kat area yang ko nak kasik keras,
pastu ko iron cukup². siap!
da boley pakai tudung dengan mudah pastu.
kat selendang² yang susah gile nak pakai tu pun boley buh gak.

*percubaan pertama aku (aiseh, apsal muka macam sedey lak tetibe)*

slendang ni dulu takley pakai sebab kaen dia lembik gile!
licin sangat sampai susah nak dibentukkan bagi tak bertempek kat muka. 
skang da boley! *dengki tak? haha*

dan nape aku cakap barang ni barang baek??
sebab since ini fabric starch memang khas dibuat untuk kain dan baju,
so dia memang takkan kasik rosak tudung korang tu.
trust me bebeh! tak tipu punya.

selamat mencuba~

0 comments:

Post a Comment