Thursday, December 23, 2010

Cara mudah edit gambar

"saya sememangnya someone yang sangat SUKA bergambar."

ok da keluarkan satu fakta tentang diri snirik.
aku tau korang kat yang kat luar sana pun ramai yang suke bergambar kan?
takyah nak kencing ahh..geleng² kepala konon. cet.
siap bergambar ngan gaya molot ikan jaws emas segala bagai kan? haha.
pastu rasa nak edit gambar kasik lagi menarik tapi tak reti ek? 
ok,noted!

aku pun tak reti sangat bab meng'edit²'an gambar ni sebenarnya.
tapi kalo takat yang simple² tu boleh la kot.
ada yang hebat gle pasal edit gambar ni, (hujung jari jek hah!)
edit sampai terkeluor bijik mata ni tengok, tabik spring utk u guys!!
tapi untuk geng² amatur macam aku ni, (eheh, cakap slow² skit)
meh aku nak share sikit ilmu apa aku pakai untuk edit gambar.

peringatan!! aku cuma tau sangat basic ye! 
kalo rasa ilmu di dada da tahap dewa², boley skip entry ini.
kang korang bosan baca, aku tak tanggung wokeyyy.

so aku ada la a few software yang aku pakai:

1. Photoscape


kalo korang tengok gambar kat atas ni,
korang akan nampak yang photoscape ni ada banyak fungsinya.
seperti software² laen yang motif utamanya adalah untuk edit gambar,
photoscape pun ada function yang sama tapi simple dan mudah digunakan.

seperti dalam gambar rajah di bawah (cewah!)

ada banyak pilihan boley pakai untuk nak edit gmbr.

kot nak kasik smooth skit atau nak adjust pencahayaan yang menarik skit. sume ada.
nak buh efek lebey² sikit pun ada. (nak cite satu² memang letih)
tapi setakat yang basic yang selalunya korang perlu tu sume ada.
anda cuma perlu tekan jek, dia auto adjust ikot percentage banyak mana kte nak ubah.
contohnya aku rasa aku nak kasik cerah skit sebanyak 25%, klik jek kat situ ada.
(boleh klik pada gambar untuk size yang lebih jelas mata memandang)

selain dari tu boleh guna software ni untuk wat gambar² format .gif 
alaa..gambar yang gerak² tuhhhh. (aku penah wat, smart seyh!)
dan jugak boley guna untuk combine banyak² gambar jadi collage.
ada banyak template yang disediakan dalam software ni untuk application tersebut.
(rujuk gambar pertama balik untuk application² lain software ni)

contoh gambar collage yang aku wat:

jeng jenggggg..smart kan? 5 menet jek aku wat pakai software ni.

untuk lebey lanjut korang ley download software ni kat internet.
file dia tak besar mana pun. (kejap jek da siap run)

next!!

2. ACDsee 


software ni lak besenya aku cuma pakai untuk touch up skit² je.
sebab pada aku, aku rasa software lebih seswai untuk tujuan repair minor probs kat gambar.
contohnya ada lalat singgah kat muka aku tak memasal kan?
aku just klik 'photo repair' pastu aku boleh remove lalat tu. 
kebiasaannya memang tang repair² ni la baru aku guna ACDsee.
atau contoh lain aku nak guna untuk remove 'red eyes' kat gambar, pun ada.
software ni banyak gle function laen sebenarnya, cuma aku yang tak reti sangat advance² ni.
jadi aku guna untuk kepentingan yang simple² tu jek.
jadi korang try download kat internet pastu try godek la ye.
5 minit jek nk belajar pakai yang simple² pada software ni. (trust me!)
nanti bile korang da belajar sampai terer yang advance²,
hasilnya korang akan dapat edit gambar kasik nampak macam amik pakai camera DSLR!!
over sangat ke pernyataan itu? eheh, snirik cuba la eh pastu nanti tengok betol ke tak.

next!!

*ke-3 dan ke-4 sebenarnya bukan sejenis software tapi laman web*

3. Picnik

so Picnik ialah 1 laman web untuk edit gambar.
sangat user friendly dan ada macam² yang menarik di dalam.
tapi benda alah ni lebih kepada tambah accessories pada gambar sebenarnya.
nak guna wat repair² gambar, edit² efek macam ACDsee tu pun ada sebenarnya.
(kalo da namanya laman web untuk edit gambar, basic functions kompem ada)
kelecehannya cuma lah korang perlu ada internet connection baru ley guna.

ini la laman web tersebut. (boleh tengok kat gambar ada basic function yang aku cakap td)

gambar dak tecit tu ialah contoh gambar yang aku upload konon nak edit.

antara benda menarik yang boleh dibuat kat picnik ni contohnya:

taraa..gambar yayid kini lebih stylo!

lepas da puas mengedit, cuma perlu tekan 'save & share' kat atas tu.
(tak semestinya perlu di share pun, jangan risau)
lepas ni korang ley cuba ngan gambar snirik pulak ye.
jangan takot² nak explore application² dia, free jek
(btw,web ni pun ada application² buat collage photos tu jugak)

next!!


web ni plak memang khas untuk letak efek² khas pada gambar.
ada saaaaangatlah banyak efek yang disediakan.
korang cuma perlu klik dan preview. (adjust amount skit²)
kalo rasa² da suke ngan gambar korang yang da ditambah efek, tros save.
pastu da boley upload gambar sengal tu kat facebook dan sebagainya.

ok, gambar yayid lagi yang menjadi mangsa.


so tengok kat side kiri tu ada banyak efek kan?
all you have to do is pick 1 and test it on ur photo.

contohnya aku amik cartoonizer punya efek.

maka berubahla yayid menjadi sebijik cartoon!

mudah kan?
pastu ada lagi lain² applications dia yang best².
ley buh frame apa sume gak.
basic² functions untuk edit gambar jugak ofkoz lah ada kan?
senang cakap pegi cuba snirik baru tau.
nak cte satu² esok pun tak habis.

selamat mencuba!!

0 comments:

Post a Comment